Ett leg avklarat, two more too go

Åsså har jag ankommit till Newark Liberty International Airport. Incheckad, säkerhetskontrollerad och äten. Det är en himla röra här. Air Train gick inte – jag kom till Terminal C och flyger vidare från B, och jag fick åka buss till samtliga parkeringsplatser och terminaler innan jag kom fram. Men jag har gott om tid. Vi lyfter inte förrän om tre timmar.

Lunchen bestod av räkor och grönsaker, men där blev det ett litet missöde. Plötsligt tuggade jag på en bit KYCKLING! Jag har inte ätit kyckling på 30 år och spottade ut kvickt. Managern kom farande och frågade om jag var allergisk, men det är jag ju inte (vad jag vet) – annars hade jag väl kunnat dra igång världens amerikanska stämning 😉

Det här med allergi har blivit en grej i USA. Jag kan inte komma ihåg att jag tidigare sett något om detta när man kommer in på en restaurang. Överallt står det att man ska informera personalen innan man beställer om någon är allergisk mot något. Samtidigt passar man på att upplysa om att rå mat, typ halstrad tonfisk som jag ätit ett par gånger, kan ge magsjuka. Hängseln och livrem så att restaurangen inte blir stämd.

Kommentera

